IRAN ITIL --- IRAN ITSM

تجارب ما در پیاده سازی در یک سازمان دولتی

پاسخ به ده سوال اصلی ITIL (سوال سوم و چهارم)
ساعت ۱:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۸/۱٧ 

3- سازمان ما باید چه مقدار بزرگ باشد تا به ITIL نیاز داشته باشیم؟
ITIL فقط مختص سازمانهای بزرگ نیست. فرآیندهایی که توسط ITIL حمایت میشوند یک framework برای مدیریت تمامی سازمانهای IT میباشد. مادامی که شما این را درک نکردید که برای سازمان شما مناسب است که هر ابزار مدیریتی را پیاده سازی و رواج دهید، شما باید تمام best practice ها را ارزیابی کنید و معین کنید که کدام یک از آنها برای سازمان شما مناسبتر است. توصیه ما این است که نقاط درد و مشکل را تعقیب کنید. تشخیص دهید که چه چیزی بیشترین محصول را برای درو به شما میدهد.

4- چرا باید ITIL را بیاموزیم؟
آیا ما نمیتوانیم فقط کتابها را بخوانیم؟ این واقعا نادر است که ما بتوانیم به صورت شخصی و بدون کمک در یک سازمان کامل و با تکیه بر خواندن یک کتاب و آموختن مفاهیم آن را به کار ببریم. مادامیکه به صورت حاشیه ای موفق باشید، احتمال اینکه شما مشکلات را بیشتر از آنکه حل کنید، آنها را بسازید وجود دارد. EMA برخی آموزشها در سطوح پایه ای مختلف را برای سازمان شما پیشنهاد میکند. به سوال شماره 6 که در ادامه خواهد آمد توجه کنید.

شما همچنین خواهید دید که سازمانتان از استانداردسازی عبارات و درک کلی مفاهیم ارائه شده در آموزش ITIL سود خواهد برد.


 
پاسخ به ده سوال اصلی ITIL (سوال اول و دوم)
ساعت ۱٢:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۸/۱٧ 

یکی از موارد ثابت IT تغییر است. پس تغییر در ITIL نباید باعث غافلگیری ما بشود. نسخه دوم ITIL در سال 2000 منتشر شد، و پارسال هم برخی تغییرات مهم در نسخه 3 آورده شد. با هر تغییر معمولا افراد دچار سوالهای مختلف میشوند. در این بخش به 10 سوال متداول که بین افراد متخصص پرسیده میشود پاسخ داده میشود.


1- ITIL چیست؟
ITIL مخفف عبارت Information Technology Infrastructure Library است. این مفهوم توسط دفتر بازرگانی دولت در انگلستان ساخته شد و شامل منتخبی از بهترین شیوه ها (best practice) برای مدیریت IT میباشد. این شامل 5 جلد کتاب مجزای اصلی میباشد. این کتب چرخه زندگی (lifecycle) IT را به صورت کامل به ما میشناساند و شامل اطلاعاتی در رابطه با مفاهیم پایه ای مدیریت در IT مانند مدیریت تغییرات (Change MAnagement)، فهرست سرویس (Service Catalog) و پایگاه داده مدیریت پیکربندی (CMDB) میباشد.

2- رقبای ما با ITIL چه میکنند؟
شانسهایی هستند، آنها در حال کامل کردن آموزش ITIL هستند و در حال پیاده سازی خیلی از مفاهیم و best practice های یافت شده در ITIL میباشند. در یک بررسی جدید روی پیاده سازیهای فهرست سرویس، بیش از 90 درصد از سرویس دهنده ها مطابق ITIL آموزش دیده اند صرف نظر از اینکه آیا آنها آیا تصمیم گرفته اند که فهرست سرویس را پیاده سازی کنند.


 
www.iranitil.com
ساعت ۱٠:٠٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۸/۱ 

باید به همه دوستان علاقه مند این مژده را بدهم که از این پس میتوانید با آدرس زیر راحتتر به ما دسترسی پیدا کنید:

 

http://www.iranitil.com


کلمات کلیدی: itil ، itsm ، service desk ، help desk
 
اصطلاحات مربوط به مدیریت تغییرات
ساعت ۱٠:٠۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۸/۱ 

تغییر : افزودن، تغییر دادن و یا حذف CI ها
درخواست برای تغییر(RFC): فرم مصرف شده برای ثبت جزئیات درخواست برای یک تغییر که به عنوان یک ورودی برای مدیریت تغییرات از طرف درخواست کننده تغییرات ارسال میشود.
زمانبندی پیشرو از تغییرات (FSC): زمانبندی که شامل جزئیات تمامی تغییرات در شرف انجام میباشد.


کلمات کلیدی: change management ، itil ، rfc ، fsc