IRAN ITIL --- IRAN ITSM

تجارب ما در پیاده سازی در یک سازمان دولتی

انتقال به آدرس جدید
ساعت ۱٢:۱٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٩/٢۱ 

با سلام به همه دوستان علاقه مند

از این پس شما میتوانید مطالب را از طریق آدرس پایین پیگیری کنید. از این پس فقط این آدرس به روز خواهد شد.

 

www.iranitil.com

 

itsm، مدیریت سطح سرویس، problem management، best practice، incident management، change management، cmdb، مفاهیم پایه ای مدیریت، مدیریت سرویس،ccta، help desk، software asset management، sla، ishikawa diagram، ticket، incident tracking، rfc، fsc، service strategy، service design، service transition، service operation، ُservice، service catalog، itil business plan، exin، iseb، ci، configuration management، service desk، مدیریت درخواست سرویس، مدیریت تغییرات، مدیریت مشکلات،ema، itup، iso/iec 20000


کلمات کلیدی: itsm ، itil ، help desk ، best practice
 
پاسخ به ده سوال اصلی ITIL (سوال هفتم و هشتم)
ساعت ۱:٥۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۸ 

7- من چه سطحی از آموزش را نیاز دارم؟
موقعیت شما در سازمان کجاست؟ اگر شما تلاش میکنید که یک برنامه اصلی ITSM را راهبری کنید، نیاز دارید که در سطح حرفه ای (Expert Level) مدرک بگیرید. این نمای کاملتری از ITIL را به شما خواهد داد. اگر شما یک اجرا کننده هستید که علاقه دارید به سادگی آگاهی بیشتری از ITIL پیدا کنید، ما کلیات اجرایی (Executive Overview) را به شما پیشنهاد میکنیم. به عنوان یک مدیر یا عضو تیم پروژه که در خلال پیاده سازی یک best practice خاص کار میکند، EMA آموزش پایه ای (foundation) را پیشنهاد میکند.

8- در یک سازمان آموزشی باید چه چیزی را جستجو کنیم؟
شما باید مطمئن شوید که هر آموزش دهنده باید برای آزمونها، با EXIN یا ISEB کار کند. تمام مدارک ITIL توسط این دو بورد امتحانی در ترکیب با OGC و Forum مدیریت سرویس IT (itSMF) مدیریت میشود که هیئت مدیریت مدرک ITIL (ICMB) را در بر دارد.


کلمات کلیدی: itil ، exin ، best practice ، icmb
 
پاسخ به ده سوال اصلی ITIL (سوال پنجم و ششم)
ساعت ۱٢:٠٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۱ 

5-    در سازمان ما در حال حاضز نسخه 2 از ITIL پیاده سازی شده است. آیا ما واقعا به این نیاز داریم که نسخه 3 را بیاموزیم؟
برخی مفاهیم جدید در نسخه 3 از ITIL معرفی شده که این مفاهیم به خاطر تشخیص دادن اشکالات نسخه 2 افزوده شده است. از آنجاییکه موارد
پایه ای از نسخه 2 هنوز در نسخه 3 موجود است، این احساس به وجود می آید که علاوه بر چیزهای آموخته شده در نسخه 2 میتوان از مزایای نسخه 3 نیز برخوردار شد. شما میتوانید از خودتان بپرسید که : "ما چگونه CMDB یا Service Catalog (فهرست سرویس) را در آینده میبینیم؟" مدیریت Service catalog به عنوان best practice خودش در ITIL نسخه 3 شناخته شده. این همچنین ناحیه ای از ITIL است که میتواند یک تاثیر دراماتیک روی ارتباط با مشتریها داشته باشد. پایگاه داده مدیریت پیکربندی (CMDB) هم برخی تغییرات پایه ای داشته است. ITIL  نسخه 2 فقط با یک CMDB  در ارتباط است. ITIL نسخه 3 مشخص میکند که چه EMA ای بلندترین پشتیبانی را در روی تمارین مشاوره ای ما دارد – چندین CMDB مستقل با یک CMDB مرکزی به عنوان هسته (core)، هماهنگی، یکپارچگی، همزمانی و سرویسهای اصلاح را مهیا میکند.



6-    چه کسی واقعا نیاز دارد که آموزش ببیند و در چه سطحی باید آموزش ببیند؟
نه تمام افراد سازمان شما نیاز دارند که در سطح پایه ای (foundation level) مدرک بگیرند و نه تمام مدیران شما نیاز دارند که مدرک حرفه ای ITIL را بگیرند. در خلال ارزیابیها ما به کمپانیها این کمک را میکنیم که به این سوال پاسخ بدهند. ما به این نتیجه رسیدیم که باید پرسنل پروژه ای داشته باشیم که آموزشهای پایه ای ITIL را دیده باشند. مدیران ارشد میتوانند از پیاده سازی کلی ITIL و انجام workshop که مفاهیم پایه ای برای پیاده سازی و پیشبرد ITIL Business Plan در آن آموزش داده میشود، سود ببرند.


کلمات کلیدی: itil ، service catalog ، ema ، itil business plan