IRAN ITIL --- IRAN ITSM

تجارب ما در پیاده سازی در یک سازمان دولتی

پاسخ به ده سوال اصلی ITIL (سوال پنجم و ششم)
ساعت ۱٢:٠٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/٩/۱ 

5-    در سازمان ما در حال حاضز نسخه 2 از ITIL پیاده سازی شده است. آیا ما واقعا به این نیاز داریم که نسخه 3 را بیاموزیم؟
برخی مفاهیم جدید در نسخه 3 از ITIL معرفی شده که این مفاهیم به خاطر تشخیص دادن اشکالات نسخه 2 افزوده شده است. از آنجاییکه موارد
پایه ای از نسخه 2 هنوز در نسخه 3 موجود است، این احساس به وجود می آید که علاوه بر چیزهای آموخته شده در نسخه 2 میتوان از مزایای نسخه 3 نیز برخوردار شد. شما میتوانید از خودتان بپرسید که : "ما چگونه CMDB یا Service Catalog (فهرست سرویس) را در آینده میبینیم؟" مدیریت Service catalog به عنوان best practice خودش در ITIL نسخه 3 شناخته شده. این همچنین ناحیه ای از ITIL است که میتواند یک تاثیر دراماتیک روی ارتباط با مشتریها داشته باشد. پایگاه داده مدیریت پیکربندی (CMDB) هم برخی تغییرات پایه ای داشته است. ITIL  نسخه 2 فقط با یک CMDB  در ارتباط است. ITIL نسخه 3 مشخص میکند که چه EMA ای بلندترین پشتیبانی را در روی تمارین مشاوره ای ما دارد – چندین CMDB مستقل با یک CMDB مرکزی به عنوان هسته (core)، هماهنگی، یکپارچگی، همزمانی و سرویسهای اصلاح را مهیا میکند.



6-    چه کسی واقعا نیاز دارد که آموزش ببیند و در چه سطحی باید آموزش ببیند؟
نه تمام افراد سازمان شما نیاز دارند که در سطح پایه ای (foundation level) مدرک بگیرند و نه تمام مدیران شما نیاز دارند که مدرک حرفه ای ITIL را بگیرند. در خلال ارزیابیها ما به کمپانیها این کمک را میکنیم که به این سوال پاسخ بدهند. ما به این نتیجه رسیدیم که باید پرسنل پروژه ای داشته باشیم که آموزشهای پایه ای ITIL را دیده باشند. مدیران ارشد میتوانند از پیاده سازی کلی ITIL و انجام workshop که مفاهیم پایه ای برای پیاده سازی و پیشبرد ITIL Business Plan در آن آموزش داده میشود، سود ببرند.


کلمات کلیدی: itil ، service catalog ، ema ، itil business plan