IRAN ITIL --- IRAN ITSM

تجارب ما در پیاده سازی در یک سازمان دولتی

گسترش ITIL
ساعت ٢:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۳/٢۸ 

چیزی که هم اکنون به عنوان ITIL نسخه یک معرفی شده است تحت حمایتهای CCTA و به نام Government Information Technology Infrastructure Management Methodology (GITMM) گسترش پیدا کرده  که پس از سالها سرانجام تحت پروژه ای که در CCTA توسط پیتر اسکینر و جان استوارت رهبری میشد به تالیف 31 جلد کتاب منجر شد. از آنجا که مجموعه های بیرون از دولت انگلستان ترجیح میدادند این مجموعه را به شکل یک کتاب درسی ببینند، نه یک مجموعه راهنما اسم این مجموعه تغییر یافت.

CCTA در طول سالهای 1980 از دو طرف تحت فشار بود. یکی شرکتهای IT که میخواستند به جای  CCTA مشاور دولت باشند و دیگری واحدهای دولتی که میخواستند نقش خودشان را حفظ کنند. سرانجام CCTA مبارزه را واگذار کرد و ایده مدیریت مرکزی IT دولت انگلستان به دست فراموشی سپرده شد.  و این بدین معنی بود که ایده های CCTA از جمله ITIL در زمان دیگری محقق خواهند شد چون سازمانهای دولتی مختلف در برابر پذیرفتن نقش جدیدشان مقاومت میکردند.

بعضی از این راهنماییها به طور کامل فراموش شدند. به عنوان مثال گروه CCTA IT Security and Privacy بخش IT Security Library را برای GITMM تهیه کرد ولی Security Service وقتی که CCTA از بازی خارج شد امرات این بخش را به عهده گرفت و در ادامه جنگی که بر سر مسئولیت های امنیتی داشتند ادامه کار را متوقف کردند.

با اینکه ITIL در طول سالهای 1980 هنوز هم در حال توسعه بود ولی بنا به دلایلی که در بالا توضیح داده شد نتوانست تا اواسط دهه 1990 مقبولیت گسترده ای پیدا کند. مقبولیت بیشتر ITIL باعث شد استانداردهای زیادی راجع به آن به وجود آید از جمله ISO/IEC 20000 که استانداردی بین المللی راجع به بخش مدیریت سرویسهای انفورماتیکی ITIL (Information Services Management)  است. از ITIL بیشتر اوقات در کنار دیگر چارچوبهای تجربه های موفقی مثل ISPL ، ASL ، DSDM و CMM/CMMI نام برده میشود و حتی بیشتر اوقات از طریق COBIT به IT Governance مرتبط میگردد.

OGC در دسامبر 2005 تغییراتی در ITIL  ایجاد کرد. این تغییرات که به ITIL نسخه 3 معروفند در ماه می 2007 معرفی شدند. ITIL نسخه 3 در ابتدا شامل 5 بخش مهم زیر بود:

1)      استراتژی سرویس (Service Strategy)

2)      طراحی سرویس (Service Design)

3)      انتقال سرویس (Service Transition)

4)      عملیات سرویس (Service Operation)

5)      بهبود مستمر سرویس (Continual Service Improvement)

این مجموعه  کتابها بیشتر بخشهای نسخه 2 را به روزرسانی کرده و حوزه تاثیر ITIL را در بحث مدیریت سرویس بهبود میدهد.


کلمات کلیدی: service ، itil ، itsm ، ccta